Rozpočtový strop vo Formule 1
Minulý rok FIA po prvý krát zaviedla do Formuly 1 rozpočtový strop 145 miliónov dolárov, aby bol obľúbený motošport spravodlivejší. Hlavnou myšlienkou bolo, aby každý tím mohol minúť rovnakú sumu, a časom by došlo k vyrovnaniu síl a k vyššej konkurencieschopnosti. Rozpočtový strop podlieha pravidlám, ktoré určujú čo v prípade ak tím použije viac prostriedkov ako je dovolené.
V prípade prekročenia rozpočtového stropu o menej ako 5% môže byť udelené verejné pokarhanie, odobrané body z jazdeckého alebo konštruktérskeho šampionátu, môže dôjsť k vylúčeniu zo závodov, k sprísneniu obmedzenia práce vo veternom tunely a s CFD, alebo k uloženiu finančnej pokuty.
V prípade prekročenia rozpočtového stropu o viac ako 5% môže dôjsť k odobratiu bodov v jazdeckom alebo konštruktérskom šampionáte, k sprísnenému obmedzeniu práce vo veternom tunely a s CFD, môže byť znížený rozpočtový strop v nasledujúcej sezóne, alebo môže dôjsť dokonca k vylúčeniu zo šampionátu.
Zatiaľ len špekulácie
FIA len nedávno dokončila analýzu účtovníctva desiatich tímov Formuly 1 z minuloročnej sezóny. V priebehu nasledujúceho týždňa by mali byť jej výsledky oficiálne prezentované. Predčasne však unikli informácie, že Aston Martin a Red Bull Racing prekročili rozpočtový strop. Podľa webu Motorsport prekročil Aston Martin tento strop o menej ako 5%, zatiaľ čo Red Bull Racing o viac ako 5%. V prípade, že by išlo o pravdivé informácie, vrhlo by to na Verstappenov titul veľmi nepekné svetlo.
FIA sa k črtajúcemu škandálu zatiaľ vyjadrila skromným stanoviskom, že ,,v súčasnosti finalizuje vyhodnocovanie finančných dát za rok 2021, ktoré predložili všetky tímy Formuly 1. Prípadné porušenia finančných pravidiel, ak sa nejaké vyskytnú, budú riešené v súlade s procesmi stanovenými v pravidlách.“ Do zverejnenia výsledkov odmietli predstavitelia riaditeľstva Formuly 1 o téme verejne ďalej diskutovať.
Ferrari a Mercedes sa búria, Red Bull sa bráni
K situácii sa hneď začali vyjadrovať predstavitelia jednotlivých tímov, čím obvinenia nepriamo potvrdili. Šéf rakúskej stajne Christian Horner sa k obvineniam vyjadril, že ide o špekulácie, a že si nie je vedomý žiadneho porušenia pravidiel. Na adresu konkurenčných tímov sa vyjadril: "Vyjadrenia dvoch konkurenčných tímov nás mierne zarazili. Sťažnosť smerom k FIA je anonymná a veľmi ma zaujíma zdroj týchto vymyslených tvrdení. Je to ohováranie a dotklo sa nás to. Pokiaľ obvinenia nestiahnu, budeme to brať nesmierne vážne a pristúpime k reakcii." Audit k rozpočtovým stropom musel byť odovzdaný do 31. marca, čo Red Bull Racing oficiálne splnil.
Šéf Mercedesu, Toto Wolff, je však presvedčený o tom, že k výraznému prekročeniu rozpočtového stropu došlo. „Konečne to Christian povedal, pretože sú to týždne a mesiace, čo sú vyšetrovaní, ale možno sa nerozprával so svojím finančným riaditeľom. Každý z nás prešiel podrobným vyšetrovaním a pokiaľ my vieme, tak jeden tím prekročil rozpočtový strop mierne, čo je skôr procesná záležitosť, a máme ďalší, ktorý je podstatne a masívne nad ním. To sa ešte stále skúma. Je to však také verejné tajomstvo v padoku.“
Predstavitelia Mercedesu a Ferrari tvrdia, že ak by Red Bull prekročil strop len mierne o 4-5 milióna dolárov, znamenalo by to v prípade investície do vývoja monopostu ušetrenie pol sekundy na kolo v pretekoch. Očakáva sa však, že rakúska stajňa prekročila strop aj tento rok, čo by vysvetľovalo jej dominanciu od začiatku šampionátu.
Šéfovia Mercedesu a Ferrari sa tiež posťažovali, že kvôli takto nastavenému rozpočtovému stropu museli prepustiť niekoľko ľudí, musia používať staré komponenty a nemôžu vyvíjať nové veci. Ak niekto prekročí nastavený strop získava výraznú výhodu, a to dokonca aj na ďalšie dva nasledujúce ročníky. Toto Wolff dodáva, že „ak ste boli nad limitom v roku 2021, potom ste nad limitom aj v roku 2022. To v konečnom dôsledku znamená, že máte výhodu aj do roku 2023. Ak je pravda, že majú homologizované ľahké šasi v tomto roku, môžu ho využiť aj v tom budúcom. Je to teda kaskádovitý reťazec udalostí, ktorý môže ovplyvniť šampionát vo všetkých troch rokoch.“ V prípade preukázania viny sa dožadujú tvrdých trestov.
Celá situácie je poriadne zamotaná, no v konečnom dôsledku si budeme musieť aj tak počkať na vyjadrenie FIA. Relatívne nový riaditeľ pretekov, Muhammad Sulajím, má pred sebou v prípade potvrdeného porušenia pravidiel veľmi ťažké rozhodnutie. V hre je tiež odrátanie bodov a teda potenciálna strata Verstappenovho titulu, čo je veľmi málo pravdepodobné. Finálne rozhodnutie sa dozvieme v priebehu budúceho týždňa.
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024